NEWSLETTER

Naam:
Emailadres:


.......
Elektrische vloot breidt zich gestaag uit PDF Afdrukken E-mail
Waardering: / 1
SlechtZeer goed 
Geplaatst door Alec Boswijk   
vrijdag 31 oktober 2008

 

 

 

 

 

Gas geven is binnenkort passé. Stroom geven wordt het. Elektrisch rijden heeft de toekomst. Het is erg duurzaam en veel goedkoper dan rijden op benzine. Auto’s, Segways, eBikes en eSteps zoeven geruisloos en superschoon voorbij: geen kooldioxide, stikstofdioxide of fijnstof. En ‘tanken’ is veel handiger dan met de groene alternatieven waterstof en biobrandstoffen, want elektriciteit is in principe overal.

Tenminste, als je met je auto makkelijk bij het stopcontact kunt. Aangezien niet iedereen over een garage of oprijlaan beschikt, kondigde Essent in juni 2008 een doorbraak aan: het Mobile Smart Grid, een netwerk van slimme laadpunten.

Sinds die dag is het nogal stil gebleven rond het met veel publiciteit gelanceerde plan. Is de uitvoering ervan wellicht vertraagd? Absoluut niet, bezweert Essent. “Als eyeopener was die dag in juni inderdaad een doorbraak. We hebben in september een speciale business unit opgericht, en zijn nu druk bezig met de voorbereiding van pilotprogramma’s om een en ander uit te testen”, zegt Alexandra van Huffelen, die de nieuwe unit van Essent leidt.

Vanaf 2010
Vanaf 2010 moet het netwerk beschikbaar komen, gelijktijdig met de komst van allerlei elektrische auto’s op de markt, zegt ze. “Als de autoindustrie daar eerder mee komt, kunnen we ons netwerk ook eerder uitrollen. Bijna iedere autofabrikant is ermee bezig, zoals Volkswagen, Daimler-Chrysler, Chevrolet en Volvo. Renault-Nissan heeft net een convenant gesloten met een Frans energiebedrijf.” Overigens wil de Frans-Japanse combinatie in 2011 een eigen oplaadnetwerk uitrollen voor haar elektrische auto’s in Israël en Denemarken.

Oplaadpunten van het Mobile Smart Grid moeten op alle mogelijke plekken komen waar elektrische auto’s parkeren. Daar kan de automobilist dus ‘tanken’. Het is de bedoeling dat hij via een oplaadpunt thuis ook energie uit zijn accu’s kan terugleveren aan het net (opgewekt met eigen zonnepanelen of windmolens). Via een innovatief verrekeningssysteem komt de rekening (of de creditnota) automatisch bij de eigenaar van de auto terecht.

Het is niet in de eerste plaats de bedoeling de auto even onderweg bij de pomp op te laden, maar als hij langdurig stilstaat. Dat is vooral ’s nachts, dus op het bedrijvenpark of thuis. Prettig voor energiebedrijven als Essent, want die maken graag gebruik van de daluren in het elektriciteitsverbruik. En de klant heeft dan de tijd, en heeft dus geen krachtstroom nodig: de gewone 220 Volt voldoet uitstekend.

Snellaadstations
Toch worden er voor de langere afstand op strategische plaatsen snellaadstations geplaatst, bijvoorbeeld langs snelwegen. Bij zo’n snellaadstation kun je binnen tien minuten de accu helemaal volladen, qua tijd vergelijkbaar met het tanken van benzine.

Klinkt allemaal fantastisch, dus waar wachten we eigenlijk nog op? “Voor het eind van dit jaar hopen we proefprojecten met bedrijven, gemeenten en provincies te kunnen starten”, zegt Van Huffelen hoopvol. “We zijn nu in overleg met een groot aantal partijen. Het gaat niet alleen om de aanleg van de infrastructuur, maar ook om hoe het in de praktijk werkt, zoals voor busjes van monteurs, geleasde personenauto’s en groepsvervoer.”

Essent wil met de proeven toewerken naar een Europese standaard. “Het is natuurlijk de bedoeling dat mensen met hun elektrische auto in Europa kunnen rondrijden. We lopen voorop, al zijn er in Denemarken ook initiatieven.”

Meest duurzaam
De doorbraak van elektrisch rijden kan niet snel genoeg komen, want goed beschouwd is het de meest duurzame manier van vervoer. Naast het schone rijden zelf, is er het voordeel dat je gebruik kunt maken van groene stroom, zodat je bijvoorbeeld rijdt op elders (of zelf-) opgewekte zonne- of windenergie. Dat is een groot voordeel ten opzichte van een auto op biobrandstof, die is aangewezen op slechts die ene vorm van duurzame energie.

Biobrandstof (zolang het niet uit afval komt) is bovendien omstreden in verband met verdringing van voedselproductie en het kappen van oerbossen, tenzij er wordt gewerkt met degelijke certificaten. En niet te vergeten: een veld vol zonnecellen produceert maar liefst vijftig maal zo veel energie als een veld met biogewassen, beweerde een enthousiaste deskundige deze week in een documentaire van Tegenlicht over de veelbelovende toekomst van zonneënergie.

Onno van Buuren

Bron: MVO Nieuws

Laatst geupdate op ( zondag 07 december 2008 )
 
< Vorige   Volgende >

-->