NEWSLETTER

Naam:
Emailadres:


.......
Veel bedrijven actief met duurzaam ondernemen PDF Afdrukken E-mail
Waardering: / 1
SlechtZeer goed 
Geplaatst door Alec Boswijk   
zondag 24 augustus 2008
Communicatiemanagers willen meer aandacht voor de activiteiten van hun bedrijf op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het bureau Ragan Communications.

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 70 procent van de ondervraagde communicatiemanagers aangeeft dat hun bedrijf actief is met maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarover ook communiceert. 30 procent geeft toe dat hun organisatie geen MVO-beleid heeft ontwikkeld. Ruim vier op tien ondervraagden zou het MVO-programma van hun bedrijf willen uitbreiden en 21 procent zegt de return-on-investment van die inspanningen te willen meten. Slechts 6 procent wil de MVO-programma's van het bedrijf verminderen.

Er heerst onder de communicatieprofessionals echter wel een verschil van mening over de doelstellingen en het nut van die inspanningen. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden is van mening dat een MVO-programma de betrokkenheid van het personeel bij het bedrijf stimuleert, terwijl 50 procent van oordeel is dat dergelijke inspanningen bijdragen aan het effect van de public relations en het bedrijfsimago. Daarnaast zegt 7 procent te hopen dat dergelijke programma's de verkoop zouden stimuleren, terwijl 4 procent van mening is dat daardoor nieuw personeel kan worden aangetrokken.

Ongeveer de helft van de ondervraagden is van mening dat de MVO afdeling een afzonderlijke afdeling moet zijn die rechtstreeks aan de chief executive rapporteert. De andere helft is van mening dat de MVO-activiteiten moeten vallen onder afdelingen mediarelaties, interne communicatie of marketing.

Ook door stijgende energieprijs is investeren eerder rendabel. Ondernemers investeren veel vaker in energiebesparing of duurzame energie. In 2007 meldden ondernemers 13.366 investeringen aan bij SenterNovem. Dat is 28 procent meer dan het jaar daarvoor. In totaal investeerden de ondernemers ongeveer twee miljard euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat SenterNovem eind juni uitbracht.

Gebouwen
De meeste aanvragen (48 procent) waren voor investeringen in het energiezuinig maken van gebouwen; voor betere isolatie en energiezuinig koelen en verwarmen.
25 procent van de investeringen was voor energiezuinige apparaten en voor energie-efficiëntere productieprocessen. Investeringen in warmtekracht, waarbij tegelijkertijd stroom en warmte wordt geproduceerd, waren goed voor 13 procent van de aanvragen. De rest van de aanvragen was voor transportmiddelen (8 procent) en voor duurzame energie (6 procent). 90 Procent van alle aanvragen komt vanuit het MKB.

Stijgende energieprijs
Alleen investeringen die veel energie besparen maar niet direct rendabel zijn komen in aanmerking voor Energie Investeringsaftrek. "Door de stijgende energieprijs investeren ondernemers vaker in energiebesparing en duurzame energie", zegt Jan Haverdings van SenterNovem. "Als je zo'n investering direct terugverdient, is subsidie niet nodig. Daarom kijken we elk jaar héél kritisch naar de lijst met de technieken die voor aftrek in aanmerking komen."

Beter presteren
Om in aanmerking te komen voor de Energie Investeringsaftrek moeten bedrijven steeds beter presteren. De prestatie eisen voor duurzame energieprojecten zijn fors aangescherpt ten opzichte van het jaar ervoor. Energie uit biomassa moest voor 70 procent gemaakt worden uit duurzame bronnen, in plaats van 30 procent in 2006. De productie van biobrandstoffen kreeg alleen nog voordeel als het ging om tweede generatie biobrandstoffen.


Bronnen:

iNSnet

Nieuwsbank

Laatst geupdate op ( maandag 08 december 2008 )
 
< Vorige   Volgende >

-->